W SOSW TPD funkcjonuje Szkoła Podstawowa Specjalna. Uczniowie szkoły realizują zadania programowe w ramach zespołów edukacyjno-terapeutycznych zwanych klasami. Liczba uczniów w każdym zespole wynosi 6-8 uczniów. Szkoła Podstawowa Specjalna obejmuje dwa etapy edukacyjne:
- pierwszy etap edukacyjny: klasy I-III,
- drugi etap edukacyjny: klasy IV-VI.
O doborze uczniów do zespołów klasowych decydują przede wszystkim ich potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne. Najważniejszym kryterium jest dobro ucznia i przekonanie, że stworzono dla niego najkorzystniejsze warunki wspomagające jego rozwój.
Edukacja dzieci ma charakter całościowy i zintegrowany, oparta jest na wielozmysłowym poznawaniu otaczającego świata. Wszystkie oddziaływania dydaktyczne i wychowawcze tworzą spójny i twórczy proces rewalidacyjny.
Działalność edukacyjna szkoły (dydaktyczna, wychowawcza i rewalidacyjna) opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych, ustalanych dla każdego ucznia na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania.
Do głównych zadań edukacyjnych szkoły należy:
- wyposażenie uczniów, w ramach posiadanych przez nich realnych możliwości, w takie umiejętności i wiadomości, aby mogli porozumiewać się z otoczeniem w najpełniejszy sposób werbalnie i pozawerbalnie,
- przygotowanie uczniów do maksymalnej niezależności życiowej w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb,
- kształtowanie zaradności ucznia w życiu codziennym, adekwatnie do indywidualnego poziomu umiejętności i sprawności,
- umożliwienie uczniom uczestniczenia w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, znając i przestrzegając ogólnie przyjęte formy współżycia, zachowując jednocześnie prawo do swojej inności.
Na II etapie edukacyjnym kształcenie obejmuje następujące obszary oddziaływania - przedmioty:
- funkcjonowanie w środowisku,
- plastyka,
- technika,
- muzyka z rytmiką,
- wychowanie Fizyczne,
- religia.
Integralną częścią edukacji procesu edukacji w szkole jest rewalidacja indywidualna wspomagająca rozwój dziecka w sposób korekcyjny, kompensacyjny i usprawniający. W naszej szkole odbywają się zajęcia rewalidacji indywidualnej: zajęcia korekty wad postawy, zajęcia logopedyczne, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne. Celem wymienionych zajęć jest: rozwijanie i doskonalenie zmysłów, korekcja wad postawy, rozwijanie i doskonalenie mowy i innych systemów komunikowania, korygowanie niepożądanych społecznie zachowań, wspomaganie nauki czytania, pisania i liczenia itp.